Hvor godt er du dekket i tilfelle kredittkortsvindel?

I tilfelle uhellet skulle være et faktum og kredittkortsvindleren lykkes å heve penger på ditt kort eller på annen måte misbruke dette lurer mange på hvordan man egentlig er stillet i forhold til å få sine penger erstattet. Det har et norsk klagenemnd nettopp gitt et svar på.

Forbrukeren ligger godt an

For å berolige alle på forhånd kan vi avsløre at forbrukeren ligger svært godt an hvis uhellet med kredittkortsvindel skulle være ute. Nemnden konkluderer nemlig, etter å ha gått grundig gjennom forskjellige paragrafer at selv om forbrukeren selv har vært uforsiktig med sikkerheten omkring sitt kredittkort, vil han/hun alltid få pengene tilbake igjen, noe som også inkluderer gebyrer og andre ting.

Et eksempel med en norsk forbruker viser at på tross av at forbrukeren ikke hadde reagert på bankrådgiverens mail i veldig lang tid, fikk vedkommende allikevel dekket tapet sitt. Loven sier også at forbrukeren har rett til en løpetid på opp til 13 måneder, før han/hun ikke lenger har rett til å få sine penger erstattet av kortutstederen. Og 13 måneder er tross alt lang tid å ha til å reagere på svindel med ens kredittkort.

Vær uforsiktig med sikkerheten og få allikevel pengene refundert

Som hovedregel lyder det alltid slik i bankene at hvis kunden selv er uforsiktig med sikkerheten i forhold til visse punkter og handlinger, så vil det tapte beløpet ikke bli erstattet av banken. Slik forholder det seg allikevel ikke i virkeligheten, hvor vi har sett flere eksempler på at folk allikevel får utbetalt erstatning, selv om de har vært uforsiktig med sikkerheten og rapporterte misbruket av deres kort til banken i god tid.

Dette er bare enda et eksempel på at bankene ikke alltid har styr på alt. Hvis dette også brer seg til deres lån og mye annet, kan man kun frykte for at servicen blir for dårlig og til sist kommer til å gå ut over alle de som faktisk er svært forsiktige med deres kredittkort hvis de skulle være så uheldig å miste det.

Alt i alt tegner dette altså et todelt bilde som er veldig interessant å iaktta: på den ene siden er det selvfølgelig deilig og bekvemt for forbrukerne at man alltid har en stor sjanse for å få dekket sitt tap. Men på den andre siden kan denne uforsiktige adferden fra bankene også utvikle seg til å gå ut over de andre kundene som er mer ansvarsfulle enn andre, noe som selvfølgelig vil være en trist utvikling.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *